Menu

Emoties bij kinderen – emotiekaart

Wat zijn emoties

Emoties zijn de gevoelens die een kind heeft in een bepaalde situatie. Kinderen zijn bijvoorbeeld regelmatig bang, boos, blij, gefrustreerd, verdrietig, jaloers of teleurgesteld. Deze gevoelens gaan samen met een lichamelijke reactie, gezichtsuitdrukking en gedrag. Er zijn 4 basisemoties: blij, bang, boos, bedroefd. Alle andere emoties zijn hiervan afgeleid.

Omgaan met emoties

Kinderen moeten leren met hun emoties om te gaan. Dat is niet altijd gemakkelijk. Ze moeten leren emoties te herkennen, benoemen, accepteren, op een gezonde manier uiten en verwerken. Hierbij kun je je kind helpen. De eerste jaren van zijn leven kijkt je kind hoe jij het doet, hoe jij omgaat met je emoties. Je bent een voorbeeld voor jouw kind. Kijk eens hoe je zelf omgaat met je emoties. Als je dat weet, kun je je kind beter helpen. 

Emotionele ontwikkeling

Leren omgaan met gevoelens hoort bij de emotionele ontwikkeling van een kind. Hierbij zijn 3 dingen belangrijk:

  • De groei en rijping van het zenuwstelsel. Dit heeft gewoon tijd nodig.
  • Temperament en niveau van ontwikkeling. Ieder kind heeft een eigen karakter en manier van ontwikkelen. Het ene kind leert makkelijker dan een ander.
  • Sociaal functioneren van ouders en steun uit de omgeving. Welk voorbeeld krijgt een kind en welke reacties krijgt het kind op zijn of haar gedrag?

Emotionele ontwikkeling bij peuters

In de peutertijd leert een kind dat het een eigen ‘ik’ heeft, een eigen wil die het wil en moet testen voor een gezonde ontwikkeling. Bovendien wil een peuter vaak meer dan hij of zij kan. Dit kan leiden tot frustraties waardoor de bekende driftbuien kunnen ontstaan. Peuters hebben weinig controle over hun emoties. 

Emotionele ontwikkeling bij basisschoolkinderen

Een kleuter kan ook nog moeite hebben met het omgaan met emoties. Zij kunnen hun gevoel nog niet (altijd) onder woorden brengen. De ontwikkeling van hun brein is nog niet zover dat ze impulsen en emoties kunnen beheersen.

Kinderen hebben vaak sterkere emoties dan volwassenen. Dit komt onder andere omdat ze nog niet veel levenservaring hebben. Ze kunnen niet terugkijken op eerdere ervaringen die goed zijn afgelopen. Bovendien kunnen ze situaties en gevoelens nog niet (weg)beredeneren. Dat vermogen ontstaat pas rond de leeftijd van 9 jaar.

Emoties onder woorden brengen

Kinderen hebben dus veel baat bij het voorbeeld dat volwassenen in hun omgeving geven. Maar ook het helpen verwoorden van hun emoties is voor kinderen van groot belang. Bij boosheid neemt het oudste deel van de hersenen (het reptielenbrein) de regie over. Nadenken kan het kind dan niet meer, het kan alleen nog maar reageren. Net zoals een slang doet die gevaar voelt. Hij zal reageren op alles wat beweegt! Het is fijn als er een volwassenen in de buurt is die het kind kan helpen zijn emoties te verwoorden, dat gaat heel gemakkelijk via de emotiekaart onder aan dit blogpost: Wat voel je nu? En hoe wil je je graag weer voelen? Hoe kan je ervoor zorgen dat je weer rustig wordt? Hoe kan je ervoor zorgen dat je je weer blij voelt? 

Hulp

Heb je vragen over dit onderwerp en zou je daar wel eens verder over willen praten? Ik denk graag met je mee, stuur mij een berichtje via het contactformulier en neem telefonisch contact met mij op via +310634183316. 

Bron: https://www.cjgkatwijk.nl/pagina/thema-emoties-bij-kinderen/744592

Add a comment...

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

INSTAGRAM

 

@kindercoachenco

 

Een reden om mij te volgen? Op IG deel ik leerzame tips, informatieve weetjes, een kijkje achter de schermen en inspirerende quotes! Dit alles doe ik rondom het thema waar ik mee werk: (faal)angst, boosheid, piekeren, leren omgaan met pestgedrag en onzekerheid

#kindercoach